Thursday, September 8, 2011

Duit Raya dan kisah menyimpan


Hehehehe kalau dulu masa lom keje suke gile aku.. yelah dapat duit kan.. aku last timer duit raya mas aumur 21 tahun.. dan tahun tu aku dah keje dah cume baru keje so masih dapat duit raya sukerr hati.. kini selepas 10 tahun akhirnya anak2 aku lak menerima duit raya.. huhuhu

Tahun ni pecah rekodlah duit rayakan sebab 2 anak hahahaha.. dapata lah dorang dalam Sibu lebih duit raya.. banyak gak tu alhamdulillah... Dah bincang ngan papa masuk semua kat akaun Iedris Bazly sebab baru nak bukak akaun wawasan 2020 untuk Bazly.. sebab Amanah Saham Wawasan 2020 hanya boleh bukak lepas umur 6 Bulan.. aku tak bukak saving akaun ni buang masa jek.. bukan dapat dividen pun huhuhu..

Terkejut gak tahun ni wah semua orang murah rezeki alhamdulillah .. bagi duit kaler hijau tua tahun ni ekk.. hihihihi Lagi 5 Tahun anak2 buah aku sume keje.. makin murah2 lah rezeki anak2 aku ni.. kekekeke tahun ni anak buah aku yang pertama kerja dah mula bagi duit Raya.. kelakau gile... semua sepupu dia kejar dia mintak duit raya hahahahaha... Riuh serumah mengejar dia keliling umah kakakakaka...

Zaman dulu duit raya paling banyak aku terima dari akak2 dan abah aku lah.. masa last aku dapat duit Raya tu RM100 sorang bagi aku.. wah seronok gile..itu menandakan acara penutuppasni ko dah takde duit raya ko lak kene bagi orang duit raya hehehehehe.. alhamdulillah akak aku 5 orang ngan abah dah RM600 joli katak aku mas atu baru start keje mana dapat bonus cam orang lain kan?? hehehehe

Akak aku pesan.. kau tahu dik kenapa adik beradik kita menyimpan?? aku blur jap. sebab aku ni boros.. boros2 pun aku tetap menyimpan.. Abah dari kecik dah didik semua anak dia menyimpan.. abah bukak kan buku pejabat pos lah<-- zaman dulu... macam2 dia bukak kan untuk kami..kata akak aku lah.. sebab tu kau kene didik anak kau dari sekarang simpan duit... bile kau didik dia akan tahu besar nanti kene simpan duit... kat rumah sediakan tabung.. bagi tahu dia.. sini simpan duit... nanti dia akan terbiasa.. nanti bile dia dah paham sekolah rendah.. ajak dia simpan duit dia kat bank ikut kau.. walau pun nampak cam remeh tapi semua tu permulaan pertama mengajak dia menyimpan.. dah besar nanti dia akan banyak belanja anak kau ni.. ko ajak dia bersaing menyimpan ngan anak yang lain.. semua tu akan memupuk dia menyimpan..

owh.. betul jugak aku pk.. sebab dulu aku selalu lumba ngan abang aku.. sapa paling banyak duit ngan sapa paling banyak puasa..memacam lahh kami lumba.. tapi abang aku menang..masa dia darjah 5.. dia bukak ladang ayam.. dari 10 ekor ayam yang warna warni tu.. makin lama makin banyak.. sebab dia suke bela bagi makan.. dari reban kecik.. sampai jadi reban besar yang leh muatkan 100 ekor ayam belaan dia.. ya allah!! dulu korang tahu ayam daging abang aku?? masyaallah besar gileee.. kebetulan ayam dia besar2 kan masa makcik aku nak kawen kan anak dia beli ngan abang aku.. ko bayangkan tu darjah 5 ok.. modalnya murah jek abah aku belikan ayam.. reban tu abang aku tukang sendiri.. ngan bantuan abah...

Lepas jek jual ayam abang aku beli video game ngan beli beskal BMX ntuk dia dan aku Basikal yang ada bakul tu.. sekolah 10 tapak jek belakang umah aku..kami pusing ikut jalan jauh.. naik basikal.. sebab nak merasa bawak basikal dalam gelap nak try lampu basikal.. kami gi sekolah kul bape? ce teka?? wakakaka kul 6.30 pagi sebab nak suasana gelap bawak basikal ada lampu kakakaka.. kelaka nyeee

Mak aku pulak jenis pandai meniaga.. dia menjual karpetlah memacam lah... dengan anak 9 orang.. zaman 80-an bapak askar prebet..mak jaga kedai runcit... walau pun nak ikut kami susah.. mak aku kalau raya berusaha belikan aku baju KIKO ngan KIKI LALA hahahaha.. sampai darjah 5 kana ku dah gemuk sangat brand tu takde saiz dah..mak aku gi tailor suruh jait kan sebijik cam gaun baju KIKO aku yang lama.. kakakak pastu paling best..mak aku suke kerintingkan rambut aku..kekekekeke.. semuanya tu hasi ldari kerja dan menyimpan.... Dulu kawan sekolah suka kata aku anak orang kaya.. aku pun tak paham kenapa.. sampai lah satu masa aku paham..rupenya sebab mak aku ada kedai runcit hahahaa.. zaman dulu ramai orang kampung ambik utang kedai mak abah aku... cara mak aku menghargai pelanggan dia dulu.. tiapkali raya.. mak aku akan bagi hadiah kek krim ada bunga tu kat pelanggan... perghh banyak gileee ko... zaman dulu dapat kek krim tu... memang dah sonok gile bab^&*() dahh... hehehe sebab skang orang tengah glemer dengan tudung radiussite.. kan dak ika tu dulu selalu datang kedai aku ambik barang sebab mak dia memang ambik utang kat kedai aku.. skang tengok budak tu wah berjaya betul memang comey kan.. eh iklan ek tu... "Cik gule sekilo...." hahahahahaha

Oklah tu jeklah kisahnya.. aku sebenarnyha suke flash back kehidupan aku dulu2.. sebab walau pun kami bukan kalangan keluarga senang.. tapi aku bangga dengan mak abah aku yang membesar kan kami 9 beradik.. paling tough adalah mak aku sebab dia nye laki askar dan dia selalu kene tinggal dan membesarkan kami semua dengan bantuan akak2 aku.. yeng mengendong kami kiri kanan masa dorang main teng2... atau main kejar2.. selalunya kami akan main TA YA PA WAU... "Adik aku Ta Ya pa wau aaaa"... maknanya kau kejar lah camne pun dia takkan mati2 even pun tengah main police sentri want to jaga... policemati pencuri jaga hahahaha ok ok..wah rindunye zaman dulu









1 comment:

Celoteh anda

Anda Mungkin meminati

Related Posts with Thumbnails