Friday, September 16, 2011

Home Schooling or Home based learning

Bebaru ni jumpalah anak kawan2 aku yang baya lebih kurang Izz Zaharin.. mula2 selama ni aku pikir Izz Zaharin ni jauh ketinggalan tapi bile jumpa anak2 kawan aku aku rasa lega alhamdulillah.. even dia lom ke school tapi pencapaian dia tu lebih sikit. Eh bukan nak kata anak aku pandai ye.. tapi dari segi sebutan tu lah percakapan dia, pemahaman dia bile kita mengarah alhamdulillah dia paham Izz Zaharin ni. Asalnyanak ngantor ke tempat belaja main2 jek bile aku tengok kat school tu bebudak yang kat school tu yang baya Izz Zaharin cam kanak2 sangat lah pulak... huhuh Izz zaharin mungkin pergaulan dia ngan kezen2 dia yang lebih besar tu buat dia cam matang sikit kot walau pun orang kata anak lelaki lambat matang.

So far kalau kat umah Izz Zaharin ni dah cam abang besar dah hahahaha Memang leh diharap sangat lah susah lah aku nak terjemah kan tahap keboleh harapan dia tu huhuhu... kang cakap kang puji lelebey lak anak ko tu wana meluat lak orang padan muka ko... kalau dulu kite sibuk carikkan sandaldia pakaikan.. skang kalau aku tengah dokong baby.. dia yang carikkan sandal mama dia..pastu siap sarung kan lagi aku nak tergelak pun ada.." Ok mama cukup.. jom". kah kah kah leh tergolek aku kat situ dengar ayat abang besar ni auww...

Apa pun dari segi pelajaran hah yang ni kompomlah abang besar ni slow kan.. so mama dia pun ambik anisiatif untuk memperkembangkan bab tu.. so far seminggu ni aku ajar pasal Body dia dah ok lah.. cakap melayu tu takyah diajar dia memang tahu kah kah kah... cakap omputeh tu yang dia lom pas.. tu aku nak ngajor nye tu.. Peter And jane pun dia dah start kenal lah..kenalhafal lah bukan kenal pada ejaan ye hehehehe..


Ni buku-buku belajar dia kat umah yang aku nak ajor kan...

Hah takyah aku nak anto ke KUMON aku ajau jek dulu kat umah ni semua persedian anak aku nak ke preschool biar reti sikit menconteng kenal sikit huruf nombor dan tahu berpegerakan pencil... humang ai buku ko si KUMON leh tahan gak rege nye ye.. takpelah sebab kualiti kertas pun elok so takpelah.. kekeke mama kau semangat ni sebab baru dapat BONUS yang menggerunkan lepas raya ni.. aku sujud syukur ko ngan bonus aku bulan ni. Bulan ni simpan lebih sikit... alhamdulillah.. takyah lah citer berapa bonus aku tu. janji dia 4 angka gemuk walau pun bukan 5 angka ye... cube raya tiap bulan kan best kah kah kah kah

tadi selak2 buku KUMON ni bagus jugak ek.. hehehehe kalau aku tak selak tadi tak tahu aku nak ngajor anak aku ni start dari mana.. heheh senang lah sikit ada buku ni.. pepehal sebelum ngenal uruf ngenal nombor biar anak kita familiar dulu dengan pergeran pencil dan gaya dan cara macam mana dia nak freindly ngan pencil dia.... takdelah tup tup aku terus suruh tulis A A A B B B C C C.. dulu aku tak tau aku ajar anak buah aku camtu jek wakakakaka..

Hah kaler kat atas tu kan aku tak tahu lah kaler yang mana non toxic yang ni jek tulis non toxic luna ngan faber castle kau tak nampak pun tulisan non toxic nye..ada dah kat umah ni kaler ELC itu memang kompomlah non toxic tapi kaler lilin lah..kaler pencil si Izz ni lom ada berbeli lagi

Ok ni buku ladybird.. hah buku ni kebanyakan pre school memang ajau kan? so aku memang dah beli sesiap dah 1a tu.. tadi aku tambah 1b sebab Senang asal nampak jek beli.. sebab 1a ngan 1b ni pengalaman anak akak aku dulu memang cepat jek habis dipasaran... yang banyak nye yang ateh pada ni sebab kebanyakan mama excited ngajor sampai 1b jek wakakakakaka.. alhamdulillah Izz dah nak katam 1a tapi katam apal lah dia apal jek mana dia reti baca pun lagi tulisan tu... tapi takpelah janji kekuatan menghafal tu ada dan dia ingat man satu jane mana satu peter mana satu ball mana satu toys mana satu tree.. tapi dihati dia shop tu tetap office.. aku kata shop dia kata "OFFICElah".. pekene ntah asyik sebut office jek hahaha

Oklah.. so far bak kata papa.. mama kau ngajar cam nak makan orang.. huhuhu.. aku kenbe kuat semangat lah kan... nak buat camne anak kita... bukan anak orang.. kalau aku cikgu kat skool mungkin lah tanggungjawab aku tu lain.. ni cikgu kat umah sendiri kan... so pepandailah... aku bukan nak Izz Genius cume kau nak dia tahu jek benda basic ni biar dia tak ketinggalan... lain orang lainlah cara pendekatan dia kat anak kan... ini cara aku lah kire nye...mngkin korang ada cara korang sendiri... yang ni cara aku untuk share ngan korang...





No comments:

Post a Comment

Celoteh anda

Anda Mungkin meminati

Related Posts with Thumbnails